Mainan Anak, Bukan Tak Boleh Belikan Langsung Tapi Biarlah Kena Gayanya

Ada sesetengah mak ayah cukup trauma nak belikan mainan anak, bukan sebab kedekut duit tetapi risau kalau anak terbiasa dan waktu tak dapat dia buat perangai depan orang ramai.
Haaa… ini boleh naikkan kemarahan. Untuk elak berlaku situasi yang buruk, mungkin mak ayah boleh ikut cara saudara Mohd Fadhli ini…
Hari ini pergi pasar minggu Temerloh. Anak saya suka berjalan dan tidak suka di dukung. Sepanjang perjalanan dalam pasar besar yang mengambil masa 1 jam itu, banyak kedai mainan yang saya lintas. Tapi tidak satu pun anak saya minta untuk di belikan.
Namun akhirnya, saya sendiri belikan set robocar poly yang menjadi trending budak budak sekarang. Saya tahu anak saya sangat menyukainya.
Ini adalah cara saya, pengalaman saya. Mungkin sahabat diluar boleh tiru atau boleh beri sumbang saran. Setiap anak mempunyai kaedah yang berbeza.
Budak kecil memang tidak lepas dari mainan. Ke mana sahaja dia pergi, jika nampak mainan pasti hendak memilikinya. Bagaimana cara nak dapat ? Itu mengikut kreativiti mereka. Ada yang menangis, ada yang tantrum dan ada yang minta tanpa tangisan.
Anak saya tidak terlepas dari itu. Bila mengenali mainan, dia kerap meminta bila pergi ke mana. Kali pertama atau kedua boleh lagi kita ikut permintaan mereka. Namun bila kali ketiga kita perlu merasionalkan mereka.
Antara langkah langkah yang saya akan buat ialah;
1. Bual bual dengan anak, kaitkan permainan dengan kehidupan.
Permainan ini kita bermain untuk gembira bukan untuk selamanya. Ada ketika kita happy happy. Tak semua waktu kita perlu happy2. Perlu cakap. Dia mengerti atau tidak itu bukan alasan.
Anak anak ini cukup kuat installnya. Setiap apa yang diperkatakan akan di simpan dalam otak. Penzahirannya tidak di ketahui. Oleh itu ibu bapa mainkan peranan yang penting menyampaikan mesej-mesej yang bermanfaat sepanjang masa.
2. Tekankan pada anak konsep bersyukur.
Barang mainan di rumah masih elok dan boleh digunakan. Di sini ibu ayah boleh berikan mesej agar menghargai setiap pemberian agar mainan tersebut tahan lama.
Penekanan bersyukur juga boleh dipupuk dengan mendidik anak anak melalui konsep menabung. Duit yang sepatutnya kita beli mainan adalah lebih baik kita menabung.
Saya selalu beritahu dan instalkan dalam diri anak saya, duit yang ada kita masuk tabung untuk tengok kaabah. Akhirnya setiap duit yang dia dapat dari mak tok…tok abah dan wan akan diberi pada saya sambil cakap.
“Duit ni Khaulah nak tengok KAABAH “
3. Tegas pada anak.
Sebelum pergi mall atau pasar malam. Saya akan cakap dengan anak , ” tengok jer, jangan macam2 “.
19511510_10155532748029588_175238374256749638_n
Hasilnya sampai di mall atau pasar anak anak ini tidak akan meminta. Walaupun kita lalu di hadapan penjualan mainan, dia akan ajuk balik “tengok je, jangan macam2 “. Hehehe
Saya pernah singgah di tempat jual mainan. Anak saya akan tengok jer. Dia tak minta pun, apatah lagi nak merengek menangis. Sampai penjual mainan pelik, kenapa lah budak ni tak minta mainan.
4. Ugut anak dengan mainan.
Ugutan ini berbentuk ganjaran. Anak anak ini mudah akan patuh pada arahan kita bila tiba tiba mereka di suprise kan oleh ibu ayah.
Saya selalu cakap dengan anak.
“Abi dah beli mainan, pasni kakak mesti solat tau. Ingat tu”
Dia nak ikut atau tidak terpulang pada dia. Ketika nak solat kita tegaskan kembali mengenai ugutan tadi.
“Khaulah, cepat solat ngan abi. Tadikan abi dah belikan mainan khaulah. Kalo x, nanti abi x belikan lagi tak pun abi bagi kat orang lain nak?”
Ugutan sebegini biasanya dia akan ikut. Tapi jangan sampai terlalu memaksa. Cara kita sebagai ibu ayah berkomunikasi sebenarnya mampu mempengaruhi minda anak.
Ibu ayah perlu BIJAK
Bukan nak kata saya bijak. Tapi jom kita jadi bijak sama sama. Hari ini ramai ibu ayah suka ikut permintaan anak anak mereka sejak dari kecil. Apa mereka nak semua diberi tanpa ada sanggahan dan merasionalkan setiap tindakan. Bila budak tu menangis di marah dan di rotan.
Lumrah anak anak memang dekat dengan mainan. Maka kita perlu raikan mereka dengan mainan. Tetapi jangan pula terlalu manja dan berikan anak dengan mainan sahaja. Belajarlah tarik tali dengan anak.
Biasanya anak anak yang telah dibiasakan dengan pemberian tanpa ada sanggahan, anak anak ini akan cepat memberontak kerana kemahuan mereka tidak dapat ditunaikan. Maka berlakulah pertengkaran dan sesuatu yang tidak baik apabila dewasa. Akhirnya mereka mencari kawan kawan yang boleh memuaskan kemahuan mereka.
Zaman kini, ibu ayah perlu cakna trending, dan budaya anak muda. Jangan hanya mahu ikut cara lama. Benar cara lama sangat membantu tetapi pelbagaikan method kerana anak-anak kita telah banyak pendedahan tanpa sempadan.
MOHD FADHLI BIN OTHMAN
FOUNDER & SPEAKER MODUL GOODBYE PORNOGRAPH

Add Comment